Το θέμα των ατόμων με ειδικές ανάγκες και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους μας έχει απασχολήσει πολλές φορές στα τέσσερα χρόνια που συμμετέχουμε στο Νοιάζομαι και Δρω. Οι συνεργασίες μας με μαθητές ειδικών σχολείων όπως το ΕΕΕΕΚ Ρεθύμνου και το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών Αθήνας, μας έχουν προσφέρει πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες και έχουν συμβάλει σε σημαντικό βαθμό στην ευαισθητοποίηση των μαθητών μας και στην καλλιέργεια μιας διαφορετικής κουλτούρας, μακριά από διακρίσεις και στερεότυπα. Για το λόγο αυτό φέτος οι μαθητές της Γ΄ τάξης, ως συνειδητοποιημένοι πλέον πολίτες, αναλαμβάνουν μια σειρά δράσεων εντός και εκτός σχολείου για την βιώσιμη κινητικότητα και την προσβασιμότητα των ΑμεΑ.
Προσέγγιση του θέματος στο σχολείο
Μέσα από βίντεο και σειρά ερωτημάτων μιλήσαμε για τη σημασία της προσβασιμότητας των ΑμεΑ, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην μετακίνησή τους, τις «ανάπηρες» πόλεις μας και την νοοτροπία μας. Γίναμε ομάδες και βγήκαμε στη γειτονιά να καταγράψουμε τα προβλήματα προσβασιμότητας στο σχολικό μας συγκρότημα και στην ευρύτερη περιοχή, συζητώντας ποια από αυτά είναι ευθύνη της πολιτείας και ποια των πολιτών. Πήγαμε όμως και στο κέντρο της πόλης για τον ίδιο λόγο.
Συνεργασία και με το Πειραματικό Λύκειο Πανεπιστημίου Κρήτης
Οι μαθητές μας μαζί με τους μαθητές της Α’ τάξης του Πειραματικού Λυκείου (πολλοί από τους οποίους ήταν τα προηγούμενα τρία χρόνια στην ομάδα του Νοιάζομαι και Δρω του γυμνασίου) προσομοίωσαν την κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της πόλης μας με προβλήματα όρασης. Με δεμένα μάτια οι μισοί μαθητές και έχοντας ως οδηγούς τους υπόλοιπους διένυσαν μια απόσταση από το Πειραματικό Λύκειο μέχρι το Δημαρχείο, βιώνοντας έτσι το πρόβλημα της προσβασιμότητας και συνειδητοποιώντας την ανάγκη επίλυσής του.
Ως Ενεργοί πολίτες στο Δημαρχείο
Στις 28 Μαρτίου 2019 στην αίθουσα του Δημοτικού συμβουλίου του Δημαρχείου Ρεθύμνου οι μαθητές κατέθεσαν τις δυσκολίες που έπρεπε να ανταπεξέλθουν και τα συναισθήματα που βίωσαν. Συζήτησαν με την κα Καλαϊτζιδάκη, αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, για τα προβλήματα αλλά και τα δικαιώματα των ΑμεΑ και μπόρεσαν να κατανοήσουν σε βάθος το θέμα και να προβληματιστούν. Επίσης ενημερώθηκαν από τους διαχειριστές του ευρωπαϊκού προγράμματος Civitas Destinations, που εκπονείται από το Δήμο Ρεθύμνου,για τις αναβαθμισμένες και καινοτόμες υπηρεσίες κινητικότητας του Δήμου Ρεθύμνης τόσο στους πολίτες όσο και στους τουρίστες, ενώ οι υπεύθυνοι του Προγράμματος από πλευράς Δήμου έδωσαν διευκρινιστικές απαντήσεις στα ερωτήματα των μαθητών σχετικά με θέματα προσβασιμότητας που παρατήρησαν στην πόλη.
Όλες οι παραπάνω συζητήσεις και ενημερώσεις οδήγησαν στην αναζήτηση λύσεων από πλευράς των μαθητών. Εργάστηκαν σε ομάδες, πρότειναν μια σειρά δράσεων που θα μπορούσαν οι ίδιοι να κάνουν (πχ διοργάνωση ενημερωτικής εκδήλωσης, δημιουργία ραδιοφωνικού σποτ, φυλλαδίων, αφίσας κλπ), και βέβαια δεσμεύτηκαν να τις υλοποιήσουν.
Τις προτάσεις αυτές τις παρουσίασαν στο Δήμαρχο Ρεθύμνης κ. Γεώργιο Μαρινάκη ο οποίος, αφού τους συγχάρηκε για την πρωτοβουλία, τους ενθάρρυνε να προχωρήσουν στην πραγματοποίηση των προτάσεων τους και τους διαβεβαίωσε ότι ο Δήμος θα συνδράμει στην υλοποίησή τους. Όπως τους τόνισε άλλωστε «τα άτομα μπορούν να γίνουν φορείς αλλαγής στην αντιμετώπιση ζητημάτων προσβασιμότητας και βιώσιμης κινητικότητας με δράσεις προσανατολισμένες στο σεβασμό των δικαιωμάτων όλων των ανθρώπων αλλά και του δημόσιου χώρου και την προστασία του ως κοινού αγαθού»
Από ανάρτηση της εκπαιδευτικού του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Κρήτης, Ιγνατίας Κωφοπούλου στο χρονολόγιο του Νοιάζομαι και Δρω
Πρόσφατα σχόλια