Όταν οι μαθητές αναλαμβάνουν δράση γίνονται θαύματα. Παιδιά δημοτικού δημιούργησαν Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης στην Χρυσούπολη του Νομού Καβάλας, το οποίο λειτουργεί με δική τους ευθύνη, εμπλέκοντας ενεργά εθελοντές γονείς και φυσικά, τους εκπαιδευτικούς που τα υποστηρίζουν συμβουλευτικά. Μαθητές από το Γυμνάσιο και τις Λυκειακές Τάξεις Ελεούσας του Νομού Ιωαννίνων, διδάσκουν την νοηματική γλώσσα σε ηλικιωμένους των ΚΑΠΗ και δραματοποιούν διάλογους, διασκεδάζοντας με την ψυχή τους. Μαθήτριες από το 1ο Μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο Ξάνθης υπερβαίνουν τις τοπικές αγκυλώσεις που θέλουν τα κορίτσια σε παθητικό ρόλο και δωρίζουν τα μαλλιά τους σε καρκινοπαθή παιδιά. Μαθητές του 93ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών πραγματοποιούν πικετοφορία στον πεζόδρομο, διεκδικώντας το δικαίωμα στην ασφαλή κυκλοφορία μπροστά στο σχολείο τους. Μαθητές του 3ο Γυμνασίου Ελευθερίου Κορδελιού Θεσσαλονίκης οργανώνουν διαγωνισμό ποίησης με θέμα τον εθελοντισμό και η σχολική κοινότητα ανταποκρίνεται με μικρά αριστουργήματα, ενώ συμμαθητές τους από την Πυλαία και από την Αθήνα ζωγραφίζουν τη δική τους Guernica με αφορμή το προσφυγικό. Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ξάνθης υιοθετεί την Οδό Όνειρων, βάσει καταστατικού που συνέταξαν και φυσικά, υπέγραψαν οι ίδιοι οι μαθητές. Μαθητές από τρία παραρτήματα Γυμνασίου των Φυλακών Ανηλίκων Βόλου δημιουργούν το επιτραπέζιο παιχνίδι «Ο καλός εθελοντής», το οποίο μοιράζεται σε όλα τα σχολεία του δικτύου «Νοιάζομαι και Δρω». Μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Αδάμαντα Μύλου αναδεικνύουν την τοπική παράδοση και προάγουν τον τουρισμό και την τοπική οικονομία, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλία για την ίδρυση του Μουσείου Αλυκών και δημιουργώντας υλικό που θα διατεθεί στο μουσείο και σε τουριστικά γραφεία. Μαθητές από το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ζακύνθου τραγουδούν με παιδιά με αναπηρία και τους παρουσιάζουν βιβλία κατά την επίσκεψή τους σε Κέντρο Κοινωνικής Πρόνοιας. Το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αμπελοκήπων Μενεμένης κάνει ένα εξαιρετικό θεατρικό αφιέρωμα στο προσφυγικό.
Οι μαθητές του Πειραματικού Γυμνασίου Ρεθύμνου παίζουν και τραγουδούν καντάδες στα ΚΑΠΗ και φτιάχνουν σχολικές τσάντες με γραφική ύλη για τα προσφυγόπουλα. Μαθητές από το 3ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης ταξιδεύουν στη Θεσσαλονίκη, όπου σε μια σύνθετη διασχολική συνεργασία με το 4ο Γυμνάσιο Νεάπολης, με το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αμπελοκήπων και με οργανώσεις και φορείς της κοινωνίας των πολιτών αναπτύσσουν σειρά βιωματικών δράσεων και δημιουργούν το Καράβι της Αλληλεγγύης, που φέρει το αποτύπωμα όλων των μαθητών. Το Καράβι της Αλληλεγγύης υποδέχεται τον Πάπα κατά την επίσκεψή του στη Μυτιλήνη, ενώ εκτίθεται σε διάφορους δημόσιους χώρους του νησιού. Η λίστα με τις δράσεις των παιδιών είναι ανεξάντλητη: αιμοδοσία, συλλογή τροφίμων και ρούχων για τους πρόσφυγες και τους άστεγους, μαγείρεμα στην κοινωνική κουζίνα, οργάνωση μπαζάρ και δωρεά χρημάτων σε νοσοκομεία, ιδρύματα κλπ, καθαρισμός δημόσιων χώρων, καλλωπισμός και διαμόρφωση αύλειων χώρων του σχολείου, ευαισθητοποίηση της γειτονιάς για τα αδέσποτα και τόσες άλλες δράσεις με επίκεντρο τον εθελοντισμό, την αλληλεγγύη και τη συνείδηση του ενεργού πολίτη παρουσιάστηκαν το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε στην Αθήνα.Ήταν η απολογιστική εκδήλωση του Νοιάζομαι και Δρω, όπου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του προγράμματος που υλοποιούν το Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο Δεσμός και το Ίδρυμα Λαμπράκη. Η εκδήλωση αποτέλεσε ταυτόχρονα Επιστημονική Συνάντηση για τον Εθελοντισμό, αφού οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα εκπαιδευτικοί οι οποίοι ολοκλήρωσαν μια επιμορφωτική πορεία συνολικής διάρκειας 72 ωρών, παρουσίασαν τις παιδαγωγικές πρακτικές και τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις που υιοθέτησαν κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος στο σχολείο. Το «Νοιάζομαι και Δρω» εφαρμόστηκε σε 66 σχολεία σε όλη την Ελλάδα με τη συστηματική συμμετοχή 271 εκπαιδευτικών και 4.000 μαθητών. Οι πραγματικοί αριθμοί των ωφελούμενων από το πρόγραμμα είναι ακόμη μεγαλύτεροι, καθώς οι δραστηριοποιούμενοι μαθητές συμπαρέσυραν και άλλους συμμαθητές τους, αλλά και εκπαιδευτικούς και γονείς –μάλιστα με το πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα ποσοστό συμμετοχής 82% – στο ταξίδι του εθελοντισμού. Οι εκπαιδευτικοί αξιοποίησαν το υλικό του «Νοιάζομαι και Δρω», το οποίο περιλαμβάνει τρία τεύχη, ψηφιακές δραστηριότητες, βίντεο-μαρτυρίες εθελοντών και φωτοθήκη (www.noiazomaikaidrw.gr) και προσέγγισαν με τους μαθητές τους κριτικά την έννοια του εθελοντισμού, ενώ διαπραγματεύτηκαν συναφείς έννοιες, όπως η αλληλεγγύη, η ενεργός πολιτειότητα, η φιλανθρωπία, ο ακτιβισμός κ.ά. Με βιωματικές και διαθεματικές προσεγγίσεις ασχολήθηκαν με τον εθελοντισμό μέσα από διαφορετικά μαθήματα, όπως η γλώσσα, η λογοτεχνία, η μουσική, η φυσική αγωγή, η ιστορία, τα θρησκευτικά, οι ξένες γλώσσες κ.ά. Οι μαθητές συνεργάστηκαν με οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, συνομίλησαν με εθελοντές, παρακολούθησαν τις δράσεις τους και συμμετείχαν και οι ίδιοι σε εθελοντικές δραστηριότητες. Επιπλέον, ήρθαν σε επαφή με κοινωνικούς εταίρους (π.χ. τον δήμο, επιχειρήσεις κ.ά.) και ανέπτυξαν συνεργασίες ή αξιοποίησαν συνέργειες με στόχο την ενεργό κοινωνική προσφορά. Η καινοτομία του προγράμματος έγκειται στο ότι οι μαθητές λαμβάνουν για πρώτη φορά μέρος σε ένα σχέδιο ολιστικής παιδαγωγικής παρέμβασης, το οποίο περιλαμβάνει σύνθετες δράσεις σε διαφορετικούς τομείς (π.χ. περιβάλλον, διαφορετικότητα, δημοκρατικά δικαιώματα κ.ά.), οι οποίες αλληλεπιδρούν στον άξονα του εθελοντισμού της αλληλεγγύης και του ενεργού πολίτη.
E-paideia – Ειδήσεις/Εθελοντισμό
http://www.e-paideia.org/content/mikra-kai-megala-thaymata-apo-toys-mathites-toy-noiazomai-kai-dro
Πρόσφατα σχόλια